Misja Szkoły
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Czeladzi funkcjonuje w środowisku po to, aby wykreować wartości stanowiące kapitał jego absolwentów: wiedzę, kompetencje, zdolności i postawy. Poprzez organizację procesu dydaktyczno-wychowawczego zapewnia warunki dla bezpiecznego, efektywnego, indywidualnego przebiegu kształtowania dojrzałości młodych ludzi. Przygotowuje do świadomego uczestnictwa w życiu w świecie dorosłych na płaszczyźnie wspólnych poszukiwań i refleksji pod kierunkiem nauczycieli, prowadzi do rozwoju osobowości „sukcesu” każdego wychowanka i do rozbudzania potrzeby kierowania własnym rozwojem - w atmosferze uczestnictwa w życiu kulturowym i społecznym regionu. Działania szkoły mają na celu wspieranie rodziców i opiekunów uczennic i uczniów w formowaniu ich systemu wartości.
Cele i zadania wychowawcze szkoły
1. Szkoła:
- realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe, o systemie oświaty i przepisach wydanych na ich podstawie oraz podstawy programowej;
- realizuje założenia Programu Wychowawczo- Profilaktycznego zatwierdzonego przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców.
- zapewnia kształcenie i wychowanie służące rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata realizowane poprzez przygotowywanie akademii oraz apeli poświęconych świętom państwowym oraz istotnym wydarzeniom historii Polski, a także organizację i realizację projektów i wycieczek międzynarodowych;
- przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności poprzez poruszanie wyżej wymienionych zagadnień na lekcjach wychowawczych;
- wprowadza uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, zachęca do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego poprzez udział uczniów w akcjach charytatywnych oraz angażowanie się w wolontariat;
- wskazuje wzorce postępowania i budowania relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele) poprzez organizowanie imprez szkolnych, odpowiednią tematykę lekcji wychowawczych oraz realizację projektów edukacyjnych;
- kształtuje u uczniów poczucie godności własnej osoby i szacunek dla godności innych osób, a także wychowuje w duchu akceptacji i tolerancji poprzez zawieranie kontraktów klasowych oraz egzekwowanie ich przestrzegania;
- kształtuje postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego oraz motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska i rozwija zainteresowania ekologią poprzez realizację projektów edukacyjnych oraz lekcje w terenie;
- rozwija kompetencje, takie jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość poprzez angażowanie wszystkich uczniów w działania samorządu uczniowskiego, stwarzanie możliwości samodzielnego planowania projektów edukacyjnych;
- przygotowuje uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie poprzez lekcje dotyczące bezpieczeństwa i zagrożeń związanych z mediami;
- kształtuje postawy i rozwija przyzwyczajenie do dbałości o własny rozwój fizyczny i zachowanie zdrowia własnego i innych osób;
- udziela wsparcia rodzicom/opiekunom prawnym uczniów potrzebujących pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez współdziałanie ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym, dyrektorem szkoły i nauczycielami;
- organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły;
- prowadzi świetlicę szkolną wraz z blokiem żywieniowym;
- organizuje wycieczki szkolne.
Cele i zadania dydaktyczne szkoły
1. Szkoła:
- zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju poprzez stworzenie optymalnych możliwości nauki, odpowiednią organizację miejsca pracy i dostosowanie czasu pracy do wieku rozwojowego uczniów;
- rozwija umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania poprzez innowacyjny sposób prowadzenia zajęć (praca w grupach, zespołowa, samodzielne dochodzenie do wiedzy);
- rozbudza ciekawość poznawczą uczniów oraz motywację do nauki poprzez stosowanie różnorodnych, nowatorskich metod nauczania;
- wspiera uczniów w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji poprzez organizowanie kół zainteresowań i zajęć z doradztwa zawodowego;
- kształtuje kompetencje językowe uczniów poprzez rozwijanie w szczególności sprawności rozumienia i mówienia w nauce języków obcych, organizowanie zajęć z rodzimymi użytkownikami języka;
- dba o wyposażenie uczniów w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały poprzez stałe, systematyczne zwracanie uwagi na poprawność językową;
- stwarza uczniom warunki do: nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów, a także do nauki logicznego myślenia, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów poprzez udostępnianie uczniom pomocy multimedialnych oraz rozwijanie zainteresowań z dziedziny informatyki w ramach kół zainteresowań;
- dostosowuje wymagania do możliwości psychofizycznych uczniów oraz tempa uczenia się uczniom ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami i niepełnosprawnościami, w tym uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim poprzez dobór odpowiednich metod nauczania;
- prowadzi zajęcia wyrównawcze, terapeutyczne i rewalidacyjne zgodne z potrzebami uczniów;
- prowadzi bibliotekę, której celem jest upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie zainteresowań.